Författaren Malin Isaksson var på skolan och besökte alla 7:or. Hon var i varje klass ungefär en trekvart. De fick värma upp med flödesskrivande, vilket innebär att man får en mening uppläst (Jag cyklar det fortaste jag kan och…) och sen ska man fortsätta skriva under en t.ex. minut. Pennan ska rassla hela tiden! Om man inte kommer på vad man ska skriva ska man skriva samma ord igen tills man kommer vidare. Stavning spelar ingen roll utan här är det fantasin som är det viktiga.
Exempel på fortsättningar som eleverna skrev till meningen ovan var dessa:
…är jätterädd att ramla med cykeln.
…försöker komma ifrån en björn jag träffade på i skogen.
…är på väg hem till min kompis Pär.
…så cyklar jag ännu snabbare när när när…
…svetten rinner och rinner. rinner som en regnskur på hösten.
…är livrädd för det tuffa gänget som springer bakom mig.
…känner hur vinden blåser i mitt hår och flyger ner för backen och gatlyktorna gatlyktorna…
Eleverna fick köra två meningar, sen läste Malin ett par sidor ur novellen Mörkret (av Cilla Naumann) och det var dags för en fanfiction-övning. Eleverna fick utifrån novellen om Tom fantisera fram en person som inte var beskriven men skulle kunna finnas med i novellen. Vem var det som sköt något på Tom som cyklade hem från sin kompis i mörkret? Varför gjorde personen det? De fick tio minuter på sig att skriva och i alla fyra klasser var det en behaglig tystnad som spred sig och rassel av pennor mot papper var det enda som hördes! Som avslutning läste Malin upp några av texterna.
Foton: Eva-Lisa Nordmark