I sexan får eleverna skapa tittskåp på tekniken. Uppgiften är att välja en produkt/föremål och berätta dess historia och utveckling. De får skapa ett tittskåp i en skokartong och använda sin fantasi och diverse olika material. Eleverna i 6A och 6C valde t.ex. cykeln, bilen, sminket, pennan, telefonen, klockan, sadeln och tvättmaskinen. Tittskåpen bedömdes utifrån helheten, dvs. design, skulle gärna vara tredimensionella. Den tillhörande texten om produkten bedömdes också. Många tittskåp blev jättefina, ett urval syns nedan.
Ur de tillhörande texterna:
Cykeln har påverkat människan på många bra sätt. Man kan ta sig fram enkelt, det är i stort sett miljövänligt att cykla.
I alla tider har människan velat kommunicera med varandra. /…/ Kulspetspennan började utvecklas i slutet av 1800-talet men inte förrän i mitten av 1900-talet blev den en populär storsäljare.
Innan tvättmaskinen kom tvättade man allt för hand. Det kunde ta flera dagar att tvätta för hand. Först efter andra världskriget fick tvättmaskinen sitt genombrott i Europa.
Foton: Eva-Lisa Nordmark