Sedan årsskiftet är Södervikskolan partner med Vetenskapens Hus. Det innebär att skolan får komma på besök så ofta vi vill, både med eleverna och på fortbildning för lärare. Syftet med partnerskapet är främst att att väcka intresse för naturvetenskapliga ämnen och matematik. Hittills har 7 klasser hunnit besöka Vetenskapens Hus.
En av stationerna som eleverna i 8B fick besöka hette ”Värme och kyla”. Bilden nedan visar bilder tagna med värmekameror. Eleverna fick utforska föremål vid tryckförändringar, avdunstning, friktion och värmeledning.
Vid ett annat besök fick eleverna prova på ”Färgläggning”, en matematiklaboration. Eleverna fick använda klossar i olika färger för att upptäcka mönster. De använde klossar för att med koppling till spelet Tetris kunna lösa olika problem eller bevisa en matematisk formel. Metoden kommer från ett område inom kombinatorik och används ofta inom tävlingsinriktad matematik.
Mer information finns på Vetenskapens Hus hemsida.
Foton: Sheida Delgoshaie samt Vetenskapens Hus (värmekamerans bilder).