Författaren Malin Isaksson var på skolan och besökte alla 7:or. Hon var i varje klass ungefär en trekvart. Eleverna fick värma upp med flödesskrivande. Malin läste då upp en mening som eleverna skulle hitta på en fortsättning på. Eleverna fick en minut på sig. Poängen med flödesskrivande är att pennan ska rassla hela tiden! Om man inte kommer på vad man ska skriva ska man skriva samma ord igen tills man kommer vidare. Stavning spelar ingen roll utan här är det fantasin som är det viktiga.
Efter uppvärmningen läste Malin ett par sidor ur novellen Mörkret (av Cilla Naumann) och det var dags för en fanfiction-övning. Eleverna fick utifrån novellen om Tom fantisera fram en person som inte var beskriven men skulle kunna finnas med i novellen. Vem var det som sköt något på Tom som cyklade hem från sin kompis i mörkret? Varför gjorde personen det? De fick tio minuter på sig att skriva och i alla fyra klasser var det en behaglig tystnad som spred sig och rassel av pennor mot papper var det enda som hördes!
I 7A fortsatte klassen att skriva på sina berättelser på svenskalektionen dagen efter och som avslutning fick både jag, skolbibliotekarien, och klassen höra läraren läsa upp några av elevernas berättelser!
Foton: Eva-Lisa Nordmark